Dysonans ludonarracyjny w Tomb Raider (2013)
Czym jest ludonarracyjny dysonans i jak wpływa na odbieranie rozgrywki oraz fabuły na przykładzie gry Tomb Raider (2013)?
Kącik historyczny #3. Od mainframe’ów po pionierskie prototypy
Od komputerów mainframe do gier – czym były pierwsze historyczne gry komputerowe (Tennis for Two, OXO, Spacewar! i inne)?
Krytyka ekologiczna w BioShock
W jaki sposób BioShock prezentuje motywy wyzysku natury w kontekście ekologii?
Flow w grach
Czym jest flow i jaki ma wpływa na doświadczanie grania?
Kącik historyczny #2. Pinball
Pinball to dzisiaj klasyk historii i kultury arcade. Jak wyglądały początki oraz rozwój tej popularnej gry?
Kącik historyczny #1. Slot Machines
Czym są “maszyny wrzutowe” i jak zmieniły konsumpcjonizm i rozrywkę?
Gry „Indie” w świecie mainstreamu – definicja gier niezależnych
Co odróżnia produkty Indie od gier głównego nurtu i czy mają one w ogóle możliwość konkurować z branżowymi molochami?
Gry wobec sztuki #2. Art déco a BioShock
W jaki sposób motywy sztuki art déco zostały zaprezentowane w grze Bioshock (Irrational Games, 2008)?
Definicja Serious Games – czy to jeszcze rozrywka?
Czy gry cyfrowe mają moc krytyczną i wpływającą na odbiorę? Takim gatunkiem jest serious games. Czym one dokładnie są?
Groza i horror w Fear & Hunger
Jednym z intrygujących reprezentantów growego horroru jest niezależna produkcja pt. Fear & Hunger. Jakimi środkami wyrazu operuje ta gra aby wywołać emocje u odbiorców?
Czym jest awatar w grach cyfrowych?
Czym jest awatar, jakie są jego rodzaje i czym się one od siebie różnią?
Diegeza i jej znaczenie
Jak zjawisko diegezy wpływa na immersję i w jaki sposób jest wykorzystywana w filmach i grach?
Interfejs a gry cyfrowe. Definicja i podstawowe rozróżnienie
Czym jest interfejs i jak jego rodzaje wpływają na interakcję z programem?
Król w Żółci (Robert W. Chambers) w Demon’s oraz Dark Souls
Jak książka Król w Żółci autorstwa Roberta W. Chambersa rezonuje w grach FromSoftware – Demon’s Souls oraz Dark Souls?
Czym jest immersja?
Czym jest zjawisko immersji, jakie są jej rodzaje i czemu jest tak ważna w grach cyfrowych?
Towarzyszu, zgubiłem drogę do Elizjum. Czyli trochę o metakomentarzu i mechanikach w Disco Elysium
Czym jest Disco Elysium i dlaczego jest jedną z ważniejszych politycznych gier ostatnich lat? Objaśnienie motywów gry oraz kultury disco.
Czym jest gaming house?
Jak żyją e-sportowcy? Prezentacja poznańskiego gaming house’u.
Gry wobec sztuki #1. Co łączy „Stańczyka” Jana Matejki i Elden Ring?
W jaki sposób melancholia „Stańczyka” Jana Matejki objawia się w Elden Ring (FromSoftware, 2022)?
Korelacje pomiędzy prozą H.P. Lovecrafta a Bloodborne
W jaki sposób gra Bloodborne czerpie z dorobku jednego z najważniejszych pisarzy horroru – H.P. Lovecrafta?
Biom a antrom w grach cyfrowych. Zasadnicze różnice, które warto znać
Jakie są różnice pomiędzy wirtualnymi lokacjami przedstawianymi w grach?
Czym jest pole i habitus w grach cyfrowych
Francuski socjolog Pierre Bourdieu opracował teorię pola oraz habitusu, które z powodzeniem można przyrównać do społecznej problematyki gier kooperacyjnych oraz kompetetywnych.