Zgrane.net - blog o grach - strona główna

Blog o grach



Gry wobec sztuki #2. Art déco a BioShock

Data publikacji:

Autor:

Czcionka

Typografia również uległa zmianom na fali rozwijającego się nurtu dekoracyjnego – należy wyszczególnić tutaj projekty Paula Rennera (czcionka Futura – 1927) i A.M. Cassandre’a (Czcionka Bifur – 1928/29). 

Luksusowy i ekstrawagancki projekt liter zakładał kubistyczną geometryzację, pogrubienia, zwiększenie rozmiaru czcionki oraz symetryczny balans.

Ww. motywy przeniosły się nie tylko do Rapture, ale również do interfejsu użytkownika w menu głównym gry.

Czcionka nawiązująca do art déco w interfejsie gry. Grafika prywatna.

Malarstwo 

Cóż, jak już chyba możecie się domyślić, nawet malarstwo musiało być w jakiś sposób ekstrawaganckie. Połączenie abstrakcji, kubistycznych form, bogactwa jaskrawych barw, realizmu czy (oczywiście) geometrii wytworzyło charakterystyczny dla tego okresu styl malarski.

„Autoportret w Zielonym Bugatti” – Tamara Łempicka, 1928. By: Gandalf’s Gallery.

W BioShocku jest on raczej prezentowany w formie propagandowych grafik czy marketingowych reklam, jednak odzwierciedla bardzo dobrze powyższe motywy.

Grafika reklamująca Plazmidy. Grafika prywatna.

„Szybkość” jako temat w sztuce?

W swoim artykule Julia Błaszczyńska podrzuca interesujący trop wskazujący na motywy “podróżnicze” w sztuce użytkowej.

Rozwój i popularyzacja podróży samolotami czy samochodami zmieniły sposoby komunikacji nie do poznania, co znalazło swoje odzwierciedlenie w aktualnych trendach. Od opływowości kształtów (eng. streamlining) po tzw. “linie pędu” (poziome pasy i instalacje biegnące wzdłuż np. lokomotywy).

Lokomotywa „Dutchess of Hamilton”. by: cooldudeandy01.

Rapture, będące ogromną metropolią dla ok. 20 tysięcy ludzi (dane z noweli Johna Shirleya) naturalnie potrzebowało wydajnego systemu komunikacji publicznej. System metra i batysfer pozwalał na szybki transport zarówno wewnątrz budynków jak i pomiędzy nimi. Lokomotywy oraz wagony w Rapture reprezentują swoim designem zarówno motywy “męskiego” art déco w połączeniu ze streamliningiem, opływowością i dekoracyjnością.

Pociąg w misji „Pauper’s Drop” w BioShock 2. By: Solarmech.

Podsumowanie

Gry takie jak BioShock są przykładem, jak można dobrze dokonać fuzji sztuki i interaktywnej rozrywki.

Dzieło Irrational Games do dziś zadziwia wykorzystaniem estetyki sztuki dekoracyjnej tworząc niepowtarzalną atmosferę podwodnego snu, który zmienił się w koszmar.


Bibliografia

Błaszczyńska J., Art déco – 10 faktów, które musisz znać, www.niezlasztuka.net [dostęp: 30.06.2024].

CCAchannel, A305/11: The International Exhibition of Decorative Arts Paris 1925, www.youtube.com [dostęp: 30.06.2024].

www.bioshock.fandom.com [dostęp: 30.06.2024].

Exploring the Timeless Elegance of Art Deco Typography: A Journey Through History And Deisgn, www.typeforyou.com [dostęp: 30.06.2024].

The Golden Era of Typography: Exploring Art Deco Fonts, www.youworkforthem.com [dostęp: 30.06.2024].

Stamp E., McLaughlin K., Art Deco Architecture: Everything You Need to Know, www.architecturaldigest.com [dostęp: 30.06.2024].

Strony: 1 2

Dodaj komentarz