Zgrane.net - blog o grach - strona główna

Blog o grach



Definicja Serious Games – czy to jeszcze rozrywka?

Data publikacji:

Autor:

Czy gry cyfrowe mają moc krytyczną i wpływającą na odbiorę? Takim gatunkiem jest „serious games„. Czym dokładnie się charakteryzuje?

Interaktywna rozrywka bezsprzecznie kojarzy się z rozrywką za sprawą wyrafinowanych fabuł, intrygujących bohaterów, fantastycznych, fikcyjnych światów i wachlarzem mechanik – to właśnie te elementy wpływają na różnorodność dostępnych produkcji do grania.

Jednak dobra zabawa czy prezentacja technologicznego postępu to nie jedyne możliwości tego medium – jest nim również poruszanie tematów politycznych, społecznych czy w ten czy inny sposób kontrowersyjnych i polaryzujących.

Taką rolę pełni nurt tzw. serious games, znanych również jako: gry zaangażowane, persuasive games (gry perswazyjne) czy games for impact (gry nastawionych na wywarcie [jakiegoś] wpływu).

W tym artykule zaprezentuję wyróżniające cechy serious games wraz z analizą wybranych case studies.

Czym są serious games?

Diagram przedstawiający rolę serious games, by: LEADERSHIP & FLOW.

Jak to w przypadku definicji, najlepiej sięgnąć do opisanych już źródeł (jeżeli są naukowe, to jeszcze lepiej)! Przeglądając materiały na temat serious games znalazłem artykuł autorstwa L. Lamartii, M. Eida oraz A. El Saddika.

Badacze ci zarysowali kulturowy rozwój, znaczenie oraz elementy charakterystyczne “gier zaangażowanych”, takich jak:

  • design rozgrywki niekoniecznie nastawiony na dostarczenie rozrywki,
  • rozwijanie specyficznych umiejętności o skutku rehabilitacyjnym (np. otyłości),
  • określony wpływ na odbiorców w zależności od miejsca zamieszkania (zostanie rozwinięte w case study Fantastic Fetus),
  • edukacyjność doświadczenia grania, krytyka i oddziaływanie na świadomość graczy,
  • rozwijanie metod komunikacji międzyludzkiej,
  • skupienie uwagi graczy na wybranym problemie społecznym/politycznym poprzez interaktywne medium gry cyfrowej wykorzystując różnorodne stylistyki oraz mechaniki. 

Jakie więc typy gier czy tematyki byłyby idealnymi przykładami serious games?

Wszelkie produkcje o nastawieniu leczniczym czy rozwijającym fizycznie – tutaj pole do popisu mają wszelkie gry ruchowe takie jak Sport Chempions (Zindagi Games, 2010) ze stareńkiego PS3, Wii Fit (Nintendo, 2007) na Nintendo Wii czy już o wiele nowsze Ring Fit Adventure (Nintendo, 2019) na Nintendo Switch.

Rozgrywka w Wii Fit, by: New York Times.

Głównym celem tych gier jest zaangażowanie graczy do ruchu poprzez wykorzystanie kontrolerów ruchowych i akcesoriów do ćwiczeń wraz z adekwatnym interfejsem (np. kort tenisowy wymagający specyficznych ruchów kontrolerem PS Move aby odbić piłeczkę).

Interfejs Sport Champions oraz kontroler PS Move, by: iWaggleVR.

Co jeszcze?

Na pewno gry o nastawieniu uwrażliwiającym na określone problemy społeczne, rozwijające umiejętności komunikacji interpersonalnej czy wykorzystujące elementy symulacyjne.

Wszelkie produkcje skupione na prezentacji faktów czy realiów historycznych, politycznych oraz społecznych. I tutaj postanowiłem zaprezentować parę ważnych w tym kontekście produkcji wpadających w nurt serious games.

Pora na case studies!

Strony: 1 2

Dodaj komentarz