Zgrane.net - blog o grach - strona główna

Blog o grach



Król w Żółci (Robert W. Chambers) w Demon’s oraz Dark Souls

Data publikacji:

Autor:

O źródłach

Demon’s oraz Dark Souls korzystają z estetyki mrocznego fantasy (dark fantasy), gdzie motywy moralne często są niejednoznaczne, a poznanie całej fabuły wymaga od graczy czytania opisów przedmiotów, doświadczania narracji środowiskowej i oglądania nielicznych filmowych przerywników. Oczywiście na pomoc przychodzą oficjalne i mniej oficjalne poradniki, fanowskie encyklopedie czy analizatorskie filmy.

W moim przypadku będę się wspomagał dodatkowo bardziej bezpośrednim źródłem – książką autorstwa Daniela Mecheri i Sylvaina Romieu pt. Dark Souls Beyond The Grave vol.1. Jest to pozycja dziennikarska skupiająca się na procesie deweloperskim gier FromSoftware. Analizowane są tam aspekty społecznej recepcji, historii serii czy inspiracji wykorzystywanych w wybranych produkcjach.

Demon’s Souls spotyka Króla

Jeden specyficzny boss, którego gracze spotykają na końcu lokacji Tower of Latria bezpośrednio nawiązuje swoją historią oraz designem do omawianego dzieła Roberta W. Chambersa. Jest to starzec (Old Monk) siedzący na piramidzie z krzeseł odziany w złotą szatę. Co na jego temat mówi lore? Na pomoc przychodzi drukowany przewodnik dodawany do wersji kolekcjonerskiej Demon’s Souls.

<em>Demon's Souls Black Phantom Edition zawiera grę, artbook, ścieżkę dźwiękową na CD oraz przewodnik po grze. Grafika prywatna.</em>
Demon’s Souls Black Phantom Edition zawiera grę, artbook, ścieżkę dźwiękową na CD oraz przewodnik po grze. Grafika prywatna.

Narcystyczna i nieszczęśliwa Królowa Latrii od zawsze pragnęła boskiego uwielbienia. W akcie desperacji i egoizmu wygnała swojego męża z królestwa, najpewniej żeby zachować miłość swojego ludu wyłącznie dla siebie. Królowa zdaje się reprezentować motyw osamotnionej i nieszczęśliwej władczyni jaką w teatralnej sztuce Chambersa była Cassilda.

Wygrany król, popadłszy w obłęd wywołany chciwością włóczył się po świecie, aż natrafił na złotą szatę, która zdawała się wywoływać jego imię kusząc nienazwaną mocą oraz nieśmiertelnością. Wskutek założenia szaty król, przepełniony poczuciem sprawczości oraz wściekłością powrócił do Latrii z armią demonów, a następnie brutalnie przejął władzę nad krainą wyganiając swoją żonę i więżąc jej rodzinę.

Jest to, moim zdaniem, bezpośrednie nawiązanie do motywu postaci Hildreda Castaigne’a, który po założeniu diademu wzywającego jego imię całkowicie uwierzył w swoje powiązanie z Królem w Żółci oraz we własną nieśmiertelność.

Old Monk w złotej szacie. By Demonslayer.
Old Monk w złotej szacie. By Demonslayer.

Hildred chciał zmusić swojego kuzyna do abdykacji z tronu, podobnie jak wygnany król z Demon’s Souls planował wygnać swoją żonę osiągając upragniony efekt, w przeciwieństwie do omawianego literackiego bohatera. Castaigne nie wahał się grozić swojemu kuzynowi, a ostatecznie posunął się nawet do zaatakowania jego narzeczonej i rodziny. Podobnie postąpił Old Monk w Latrii po powrocie ze swojej banicji.

Sama walka z tym bossem jest nietypowa – przyzywa on bowiem ludzkiego demona (może być to NPC lub inny, żywy gracz), na którego głowie formuje turban z fragmentu swojej złotej szaty. Old Monk sprawuje dzięki temu kontrolę nad adwersarzem gracza. Dzięki temu prawdziwy boss zyskuje dużą ilość życia oraz moc rzucania czarów.

<em>Awatar Old Monka jako boss. By </em><a href="https://demonssouls.fandom.com/wiki/Old_Monk?file=Image.jpg"><em>Ghost150.</em></a>
Awatar Old Monka jako boss. By Ghost150.

Po pokonaniu przyzwanego demona Old Monk, tracąc źródło swojej mocy oraz przedmiot podtrzymujący go przy życiu, umiera. W nagrodę gracz zyskuje Żółtą Duszę. Kolor nie wydaje się tu być przypadkowy – nawiązuje nie tylko do barwy szaty Old Monka, ale również do samego Króla w Żółci, noszącego podobne łachmany.

Żółta Dusza Demona. By Jarcellion.
Żółta Dusza Demona. By Jarcellion.

Dusze bossów w Demon’s Souls można wykorzystać do paru rzeczy – pozyskania waluty lub do stworzenia specjalnych zaklęć i uzbrojenia. Żółta Dusza pozwala stworzyć różne przedmioty – zaklęcie Wygnania, Chciwość Dusz, Naprowadzający Pocisk Dusz oraz Katalizator Szaleństwa.

Każdy z opisów tych przedmiotów rzuca światło na powiązania bossa Old Monka z Naprawiaczem Reputacji.

Zaklęcie Wygnania – odsyła atakujących graczy w trybie multiplayer do swoich światów. Motywy wygnania, odrzucenia przez innych ludzi rezonują nie tylko w historii postaci Old Monka, ale również Hildreda, starającego się wygnać swojego kuzyna z kraju.

<em>Wygnanie. By <a href="https://demonssouls.fandom.com/wiki/Banish?file=Banish.png">9S</a>.</em>
Wygnanie. By 9S.

Chciwość Dusz – zwiększa pozyskiwaną z wrogów walutę. Chciwość korumpuje zarówno Hildreda w Naprawiaczu Reputacji jak i Old Monka w Demon’s Souls. Obaj pragną władzy, potęgi i bogactwa.

<em>Chciwość Dusz. By <a href="https://demonssouls.fandom.com/wiki/Soul_Thirst?file=Soul_Thirst.png">9S</a>.</em>
Chciwość Dusz. By 9S.

Naprowadzający Pocisk Dusz – wysyła wiązkę kilku pocisków w stronę wrogów. Opis tego zaklęcia mówi, że jest ono odbiciem pragnienia mocy, która nigdy nie należała do Old Monka. Old Monk nie był nikim więcej niż jedynie medium dla potęgi tajemniczej złotej szaty, która była odpowiedzialna za całą moc mężczyzny oraz za jego szaleństwo.

Naturalnie Hildred Castaigne również nie posiadał żadnego powiązania z Królem w Żółci. Przekonanie to było jedynie wyobrażeniem znerwicowanego człowieka pod wpływem retoryki Oscara Wilde’a i scenariusza teatralnej sztuki.

<em>Naprowadzający Pocisk Dusz. By <a href="https://demonssouls.fandom.com/wiki/Homing_Soul_Arrow?file=Homing_Soul_Arrow.png">9S</a>.</em>
Naprowadzający Pocisk Dusz. By 9S.

Katalizator Szaleństwa – chyba najważniejszy ze wszystkich wymienionych przedmiotów. Pozwala rzucać zaklęcia zwiększając ich siłę kosztem wskaźnika many. Jest owinięty fragmentem żółtego materiału.

Opis jest następujący: “If you have no dreams for the future, you may want to place your trust in the power of the golden garb”. Opis jest dosyć jasny – magiczny materiał chętnie przyjmie desperatów w swoje objęcia i nada im niezwykłe moce. Oczywiście, wszystko ma swoją cenę…

Katalizator Szaleństwa. By <a href="https://demonssouls.fandom.com/wiki/Insanity_Catalyst?file=Insanity_Catalyst.png">Jarcellion
Katalizator Szaleństwa. By Jarcellion.

Temat Old Monka można poruszyć jeszcze z jedną z postaci niezależnych – Mędrcem Freke’em. Po uratowaniu z celi w Latrii i popchnięciu jego wątku pobocznego Freke powie: „I was defeated and captured by the golden elder beyond that dungeon. Beware of him, for he manipulates souls. He has power over dark souls, those susceptible to madness and paranoia”.

Słowa uratowanego maga tylko potwierdzają to, co już wiemy – Old Monk przyciąga do siebie i sprawuje władzę nad szaleńcami i paranoikami, którymi skutecznie manipuluje. Zupełnie… jak Król w Żółci.

Cóż, są to wszystkie nawiązania i motywy Króla w Żółci w Demon’s Souls, jakie znalazłem.

Ale ale!

Obiecałem jeszcze krótką przechadzkę po grze Dark Souls w poszukiwaniu innych relacji z Chambersem. Przejdźmy się do ośnieżonego Ariamis.

<em>Malowany Świat Ariamis. By <a href="https://darksouls.fandom.com/wiki/Painted_World_of_Ariamis?file=Painted_World_of_Ariamis_01.jpg">Daifukkatsu</a>.</em>
Malowany Świat Ariamis. By Daifukkatsu.

Dark Souls i „żółty” NPC

Po Demon’s Souls inne gry z serii wykorzystywały abstrakcyjny koncept wysokiego turbanu często w formie insygnium potężnych czarowników lub piromantów. W Malowanym Świecie Ariamis w Dark Souls natrafić można na NPC z tą specyficzną częścią garderoby – jest to Król Jeremiah.

To banita, został wygnany dawno temu do odizolowanego Malowanego Świata. Stoi spokojnie w otoczeniu nadzianych na pale ciał w oczekiwaniu na kolejną ofiarę – gracza.

<em>Król Jeremiah. By <a href="https://darksouls.fandom.com/wiki/Xanthous_King,_Jeremiah?file=King_Jeremiah_has_invaded_BHo2.png">Billy Ho XBL</a>.</em>
Król Jeremiah. By Billy Ho XBL.

W Pieśni Cassildy (Akt I, Scena 2) królowa Cassilda śpiewa o Królu w Żółci, którego szaty trzepoczą w zaginionej i odseparowanej Carcosie. W Dark Souls takim miejscem jest Malowany Świat Ariamis – jest to więzienie i swego rodzaju schronisko, mające ukryć przed światem zewnętrznym Półsmoczycę Priscillę. Priscilla jest członkinią królewskiego rodu krainy Lordran, w której ma miejsce akcja gry.

<em>Półsmoczyca Priscilla. By <a href="https://darksouls.fandom.com/wiki/Crossbreed_Priscilla?file=Size_comparison.jpg">Danksoulsmang</a>.</em>
Półsmoczyca Priscilla. By Danksoulsmang.

Opis ubioru, który gracz otrzymuje po pokonaniu Króla Jeremiah nazywa wysoki, turban “koroną”, a same łachmany “zdają się oślepiać swoim żółtym odcieniem”.

<em>Ubiór Króla Jeremiah. By <a href="https://darksouls.fandom.com/wiki/Xanthous_Set?file=Xanthous_set_male.png">AverageSchizoid</a>.</em>
Ubiór Króla Jeremiah. By AverageSchizoid.

Alternatywne imię tego piromanty to Xanthous King Jeremiah. Po szybkim tłumaczeniu z greki otrzymujemy ostateczne nawiązanie – xanthos oznacza żółty.

Wygnany Żółty Król Jeremiah, żyjący w odizolowanym miejscu, odziany w żółte łachmany, “koronę” oraz dysponujący wielką, magiczną mocą – czy nawiązanie może być bardziej oczywiste?

Podsumowanie

Po długim śledztwie, godzinach spędzonych na forach, w książkach, w Wieży Latrii i w krainie Lordran myślę, że przedstawiłem wystarczająco dowodów łączących prozę Roberta W. Chambersa z grami FromSoftware – od synonimicznych przeżyć bohaterów, przez opisy przedmiotów, a na lingwistycznych zagadkach kończąc.

Powyższa analiza nie byłaby możliwa bez społeczności fanów gotyckiego horroru oraz książek Chambersa, którzy troskliwie archiwizują jego dzieła i tworzą encyklopedie poświęcone uniwersum Króla w Żółci.

Wspierałem się naturalnie również zbiorami opowiadań w języku angielskim. Serdecznie zachęcam do zgłębienia secesyjnego dramatu Hildreda Castaigne’a oraz do zagrania w gry z serii Souls by odkryć te, i wiele innych powiązań intermedialnych na własną rękę.

O ile, oczywiście, nie straszne Wam szaleństwo.


Bibliografia:

Strony: 1 2

Dodaj komentarz